
Identiteit, imago en reputatie: wat is het verschil?
Identiteit, imago en reputatie: wat is het verschil? In de wereld van communicatie en marketing worden de termen identiteit, imago en reputatie vaak door elkaar
SMART IDENTITY CREATION | GRAPHIC en UX DESIGN
De uitspraak “Less is more” betekent letterlijk: minder is beter. Hoe eenvoudiger het ontwerp, hoe krachtiger het product. Overdaad leidt af, terwijl eenvoud zorgt voor helderheid en effectiviteit. Deze designfilosofie werd oorspronkelijk geïntroduceerd door de Duitse architect Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969) en vormt de basis van het minimalistisch design. We kennen dit ook als het Modernisme of Functionalisme.
Binnen het Modernisme geldt een eenvoudige maar krachtige regel: “Form Follows Function”. Dit betekent dat het uiterlijk van een product moet voortvloeien uit zijn functie. Deze visie werd begin 20e eeuw breed uitgedragen door het Bauhaus, de beroemde Duitse kunst- en ontwerpschool (1919-1932). Eerst gevestigd in Weimar, later in Dessau en kort in Berlijn, stond Bauhaus voor innovatie en toegankelijkheid.
Ironisch genoeg waren de ontwerpen aanvankelijk vooral bereikbaar voor de elite, ze waren kostbaar en exclusief. Pas later, met de massaproductie, werd het functionele design toegankelijk voor een breed publiek. Tegenwoordig zetten merken als HEMA en IKEA deze principes voort en brengen ze modernistische ontwerpen naar de massa.,
In ons digitale tijdperk draait design niet langer alleen om fysieke producten, maar steeds meer om digitale interfaces en ervaringen. Hier volstaat ‘Form Follows Function’ niet altijd meer. De nieuwe uitdaging voor ontwerpers is: hoe helpen we mensen om moeiteloos om te gaan met steeds complexere digitale producten en diensten?
Een goed ontwerp maakt technologie niet alleen functioneel, maar vooral intuïtief en gebruiksvriendelijk. Bij Xbase hanteren we daarom een vernieuwde ontwerpfilosofie:
🔹 Functie volgt menselijke behoeften
🔹 Vorm volgt menselijk gedrag
Kortom, “Less is more” en “Form Follows Function” blijven relevant, maar in het digitale tijdperk verschuift de focus: design moet niet alleen functioneel zijn, maar ook mensgericht en empathisch.
Identiteit, imago en reputatie: wat is het verschil? In de wereld van communicatie en marketing worden de termen identiteit, imago en reputatie vaak door elkaar
De Gouden Regels voor een Sterk Logo Een logo is het gezicht van je merk, het moet in één oogopslag herkenbaar, krachtig en veelzijdig zijn.
Design Sprint: Van Idee naar Getest Prototype in Slechts 5 Dagen Wil je snel een innovatief idee valideren of een complex probleem oplossen? De Design
In 5 stappen naar een inspirerend merkverhaal Weet jij precies waarom je doet wat je doet? En kun je dat meteen vertellen als iemand het
De klantreizen bij het kopen van van producten en/of diensten vinden steeds meer online plaats. Bovendien neemt het aantal online aanbieders steeds meer toe. Je merk
Duurzaam gebruik Duurzaamheid gaat over het evenwicht tussen mensen, milieu en bedrijf. Het is een verdelingsvraagstuk waar iedere gebruiker van grondstoffen en eindproducten mee van