Wat is Branding?

Branding is het vermelden van een merknaam, bedrijfsnaam of logo met als doel de bekendheid ervan te vergroten. Deze vorm van marketing is niet zozeer bedoeld om het publiek aan te zetten tot actie maar meer om brand value op te bouwen en andere marketingactiviteiten te ondersteunen. Branding is bouwen aan je merk.
Eén vorm van branding is merchandising: fysieke producten waarop het logo wordt geprint, gegraveerd of geborduurd. Dit kunnen promotieartikelen zijn zoals pennen, kleding, sleutelhanger en relatiegeschenken.

Branding is alles wat je doet om je merk een plek te geven in het hart van de consument. Omdat er nu per productcategorie meer merken in de race zitten dan ooit tevoren, is een sterk merk cruciaal.

Zelfs veel business-to-business aankopen, zogenaamd het domein van het rationalisme, worden geleid door merkgevoel. Door branding voelt het ene pakket administratiesoftware betrouwbaarder, stabieler, gebruiksvriendelijker en algeheel beter dan de andere. Kassa. Rationaliseren kan daarna nog wel.

De psychologie achter een sterk merk
Branding is een psychologisch proces.  Simpel uitgelegd: een merk nestelt zich in het geheugen van de consument, waarin het betekenis opbouwt door tal van associaties. Als een spinnenweb. Coca Cola snapt dat als geen ander. Elk jaar weer spendeert het merk rond de kerstdagen miljoenen marketingdollars om de associatie met het gezellige decemberfeest te versterken. Niet om Coca Cola als kerstdrankje in de markt te zetten, maar om als merk iets van dat onvervalst blije kerstgevoel te snoepen. Mensen vinden kerst gezellig, dus vinden mensen Coca Cola gezellig. Je drinkt geen bruin zoetig suikerdrankje, maar een teug gezelligheid.
.