branding-design-pencils-6444

De 8 soorten graphic design

De 8 soorten graphic design

Grafisch ontwerp maakt gebruik van visuele composities om problemen op te lossen en ideeën te communiceren via typografie, beeldspraak, kleur en vorm. Er is niet 1 manier om dat te doen, dat is de reden er verschillende soorten grafische ontwerpers zijn, elk met hun eigen specialisatie.

Hoewel ze elkaar vaak overlappen, vereist elk type grafisch ontwerp specifieke vaardigheden en ontwerptechnieken. Veel ontwerpers zijn gespecialiseerd in een enkel type; anderen richten zich op een reeks verwante, soortgelijke typen. Maar omdat de industrie voortdurend verandert, moeten ontwerpers flexibel zijn en een leven lang leren, zodat ze tijdens hun loopbaan kunnen veranderen of specialisaties toevoegen.

Of u nu een aspirant-ontwerper bent of op zoek bent naar ontwerpdiensten voor uw bedrijf, het begrijpen van de acht soorten grafische ontwerpen helpt u bij het vinden van de juiste vaardigheden voor uw werk.

1. Visual identity graphic design

Een merk is een relatie tussen een bedrijf of organisatie en zijn publiek. Een merkidentiteit is hoe de organisatie haar persoonlijkheid, toon en essentie communiceert, evenals herinneringen, emoties en ervaringen. Grafische vormgeving van visuele identiteit is dat: de visuele elementen van merkidentiteit die fungeren als het gezicht van een merk om die ontastbare eigenschappen via afbeeldingen, vormen en kleuren te communiceren.


Ontwerpers die zijn gespecialiseerd in grafische vormgeving van visuele identiteit werken samen met marketeers om items zoals logo’s, typografie, kleuren paletten en afbeeldingsbibliotheken te maken die de persoonlijkheid van een merk vertegenwoordigen. Naast de standaard visitekaartjes en zakelijke briefpapier ontwikkelen ontwerpers vaak een set visuele merkrichtlijnen (stijlgidsen) die de beste werkwijzen beschrijven en voorbeelden geven van visuele branding die in verschillende media wordt toegepast. Deze richtlijnen helpen bij het waarborgen van merkconsistentie bij toekomstige toepassingen.


Grafisch ontwerpers van visuele identiteit moeten over een algemene kennis van alle soorten grafische ontwerpen beschikken om ontwerp elementen te creëren die geschikt zijn voor alle visuele media. Ze hebben ook behoefte aan uitstekende communicatie, conceptuele en creatieve vaardigheden en een passie voor het onderzoeken van industrieën, organisaties, trends en concurrenten.

2. Marketing en reclame graphic design

Wanneer de meeste mensen denken aan grafisch ontwerp, denken ze aan ontwerpen die zijn gemaakt voor marketing en reclame.

Bedrijven zijn afhankelijk van succesvolle marketinginspanningen om invloed uit te oefenen op het besluitvormingsproces van hun doelgroep. Geweldige marketing betrekt mensen op basis van de wensen, behoeften, het bewustzijn en de tevredenheid die ze hebben over een product, dienst of merk. Omdat mensen visuele inhoud altijd aantrekkelijker vinden, helpt grafisch ontwerp organisaties om effectiever te promoten en te communiceren.

Marketingontwerpers werken samen met bedrijfseigenaars, directeuren, managers of marketingprofessionals om activa te creëren voor marketingstrategieën. Ze kunnen alleen werken of als onderdeel van een intern of creatief team. Ontwerpers kunnen zich specialiseren in een specifiek type media (voertuig wraps of tijdschrift advertenties bijvoorbeeld) of een breed assortiment van onderpand maken voor print, digitaal en nog veel meer. Hoewel traditioneel gecentreerd, is deze rol gegroeid tot meer digitale assets, vooral voor gebruik in content marketing.

Voorbeelden van marketing grafisch ontwerp

  • Postkaarten en flyers Tijdschriften- en krantenadvertenties Posters, spandoeken en billboards
  • infographics
  • Brochures (print en digitaal)
  • Voertuig wraps
  • Bewegwijzering en beursshows
  • E-mail marketing sjablonen
  • PowerPoint-presentaties
  • Social media-advertenties, banners en afbeeldingen
  • Banner- en retargeting advertenties
  • Afbeeldingen voor websites en blogs

Marketingontwerpers hebben behoefte aan uitstekende communicatie-, probleemoplossende en tijdmanagement vaardigheden. Behalve vertrouwd te zijn met verschillende grafische ontwerp-, lay-out- en presentatie-apps, moeten ze ook bekend zijn met de productie voor print- en online-omgevingen. Instapposities op dit gebied zijn een geweldige manier voor nieuwe ontwerpers om processen te leren en waardevolle vaardigheden en ervaring op te doen.

3. Graphic design van de gebruikersinterface GUI

Een gebruikersinterface (UI) is de manier waarop een gebruiker communiceert met een apparaat of toepassing. UI-ontwerp is het proces van het ontwerpen van interfaces om ze gebruiksvriendelijk te maken en een gebruikersvriendelijke ervaring te bieden.


Een gebruikersinterface bevat alle dingen waarmee een gebruiker communiceert: scherm, toetsenbord en muis, maar in de context van grafisch ontwerp, richt UI-ontwerp zich op de visuele ervaring van de gebruiker en het ontwerp van grafische elementen op het scherm, zoals knoppen, menu’s, micro -interacties en meer. Het is de taak van een UI-ontwerper om esthetische aantrekkingskracht in balans te brengen met technische functionaliteit.

UI-ontwerpers zijn gespecialiseerd in desktop-apps, mobiele apps, web-apps en games. Ze werken nauw samen met UX (gebruikerservaring) ontwerpers (die bepalen hoe de app werkt) en UI-ontwikkelaars (die code schrijven om het te laten werken).

  • Voorbeelden van grafische vormgeving van gebruikersinterfaces GUI
  • Web design
  • Thema-ontwerp (WordPress, Shopify, etc.)
  • Spelinterfaces
  • App ontwerp

UI-ontwerpers moeten teamspelers zijn, ondersteund door zowel serieuze grafische ontwerpvaardigheden als een uitstekend begrip van UI / UX-principes, responsief ontwerp en webontwikkeling. Naast grafische apps hebben ze kennis nodig van programmeertalen zoals HTML, CSS en JavaScript.

4. Publicatie graphic design

Publicaties zijn langwerpige stukken die via openbare distributie met een publiek communiceren. Ze zijn van oudsher een printmedium. Denk aan boeken, kranten, tijdschriften en catalogi. Recent is er echter een aanzienlijke toename in digitaal publiceren.
Grafisch ontwerpers die zijn gespecialiseerd in publicaties werken samen met redacteurs en uitgevers om lay-outs te maken met zorgvuldig geselecteerde typografie en bijbehorende illustraties, waaronder fotografie, afbeeldingen en illustraties. Publicatieontwerpers kunnen werken als freelancer, als creatief bureau of intern als onderdeel van een uitgeverij.
Voorbeelden van publicatie grafisch ontwerp

  • Boeken
  • Kranten
  • nieuwsbrieven
  • Mappen
  • Jaarverslagen
  • Tijdschriften
  • catalogi

Publicatieontwerpers moeten over uitstekende communicatie-, lay-out- en organisatorische vaardigheden beschikken. Naast grafische ontwerp-expertise moeten ze inzicht hebben in kleurbeheer, afdrukken en digitaal publiceren.

5. Graphic design van verpakking

De meeste producten vereisen een vorm van verpakking om ze te beschermen en voor te bereiden op opslag, distributie en verkoop. Maar het ontwerp van de verpakking kan ook rechtstreeks communiceren met de consument, waardoor het een uiterst waardevolle marketingtool wordt. Elke doos, fles en tas, elk blikje, elke container of bus is een kans om het verhaal van een merk te vertellen.
Verpakkingsontwerpers maken concepten, ontwikkelen mockups en maken de afdrukklare bestanden voor een product. Dit vereist deskundige kennis van print processen en een goed begrip van industrieel ontwerp en productie. Omdat het ontwerp van verpakkingen zoveel disciplines raakt, is het niet ongebruikelijk dat ontwerpers andere troeven vinden voor een product zoals fotografie, illustraties en visuele identiteit.
Verpakkingsontwerpers kunnen een manusje-van-alles zijn of zich specialiseren in een specifiek type verpakking (zoals etiketten of drankblikjes) of een specifieke industrie (zoals voedsel of kinderspeelgoed). Hun werk vereist eersteklas conceptuele en probleemoplossende vaardigheden, naast een sterke praktische kennis van gedrukte en industriële ontwerpen. Ze moeten flexibel zijn om te voldoen aan de eisen van klanten, marketeers en fabrikanten en op de hoogte zijn van de huidige trends.

6. Motion graphics design

Simpel gezegd, motion graphics zijn afbeeldingen die in beweging zijn. Dit kan onder meer animatie, audio, typografie, afbeeldingen, video en andere effecten zijn die worden gebruikt in online media, televisie en film. De populariteit van het medium is de laatste jaren enorm gestegen naarmate de technologie verbeterde en de video content king werd.

“Motion Graphics Designer” is een enigszins nieuwe specialiteit voor ontwerpers. Formeel gereserveerd voor tv en film hebben technologische ontwikkelingen de productietijd en -kosten verminderd, waardoor de kunstvorm toegankelijker en betaalbaarder is geworden. Nu is motion graphics te vinden op alle digitale platforms, wat allerlei nieuwe gebieden en kansen heeft gecreëerd.

  • Voorbeelden van bewegend grafisch ontwerp
  • Titelreeksen en aftiteling
  • advertenties
  • Geanimeerde logo’s
  • trailers
  • presentaties
  • Promotievideo’s
  • Instructievideo’s
  • websites
  • Apps
  • Videospellen
  • banners
  • GIF

Motion Graphics-ontwerpers beginnen met het ontwikkelen van storyboards en brengen vervolgens hun concepten tot leven met animatie, video en traditionele kunst. Afhankelijk van de branche kan een sterke praktische kennis van marketing, codering en 3D-modellering van groot belang zijn.

7. Graphic design van de omgeving

Met grafisch grafisch ontwerp worden mensen visueel verbonden met plaatsen om hun algehele ervaring te verbeteren door ruimtes gedenkwaardiger, interessanter, informatief of gemakkelijker te gebruiken te maken.

  • Voorbeelden van grafisch grafisch ontwerp
  • bewegwijzering
  • Muurschilderingen
  • Museumtentoonstellingen
  • Office-branding
  • Openbaar vervoer navigatie
  • Winkelinrichting interieurs
  • Stadion-branding
  • Evenement- en conferentieruimtes

Wayfinding is een specifiek type milieu grafisch ontwerp dat bestaat uit strategische bewegwijzering, oriëntatiepunten en visuele aanwijzingen die mensen helpen te identificeren waar ze zijn en waar ze naartoe moeten gaan, zodat ze er zonder verwarring kunnen geraken.
Environmental graphic design is een multidisciplinaire praktijk waarin grafisch, architecturaal, interieur, landschap en industrieel ontwerp samenkomen. Ontwerpers werken samen met mensen op een aantal van deze gebieden om hun ontwerpen te plannen en implementeren. Daarom hebben ontwerpers meestal opleiding en ervaring in zowel grafisch ontwerp als architectuur. Ze moeten vertrouwd zijn met industriële ontwerp-concepten en architecturale plannen kunnen lezen en schetsen.

8. Kunst en illustratie voor graphic design

Grafische kunst en illustratie worden vaak gezien als hetzelfde als grafisch ontwerp, maar ze zijn allemaal heel verschillend. Ontwerpers maken composities om te communiceren en problemen op te lossen, grafische kunstenaars en illustratoren creëren originele kunstwerken. Hun kunst neemt een aantal vormen aan, van kunst tot decoratie tot verhalende illustraties. Hoewel grafische kunst en illustratie geen technisch soort grafische vormgeving zijn, wordt er zoveel gemaakt voor commercieel gebruik in de context van grafisch ontwerp dat je er niet over kunt praten zonder de anderen.

 

Tags: No tags

Comments are closed.