UI versus UX:
Wat is het verschil tussen gebruikersinterface en gebruikerservaring?
Op het meest eenvoudige niveau is de gebruikersinterface (UI) de reeks schermen, pagina’s en visuele elementen, zoals knoppen en pictogrammen, waarmee een persoon kan communiceren met een product of service. Gebruikerservaring (UX), aan de andere kant, is de interne ervaring die een persoon heeft wanneer deze interactie heeft met elk aspect van de producten en services van een bedrijf.
Het komt vaak voor dat mensen deze termen door elkaar gebruiken, of soms verkeerd. Als je je ooit hebt afgevraagd: “Wat is UI, wat is UX en wat is het verschil?” In de post van vandaag graven we een beetje dieper in UI en UX om de verschillen tussen hen beter te begrijpen.
Wat is UI?
Simpel gezegd, gebruikersinterface (UI) is alles wat een gebruiker kan gebruiken om een digitaal product of een digitale dienst te gebruiken. Dit omvat alles van schermen en touchscreens, toetsenborden, geluiden en zelfs lichten. Veel mensen denken dat het werk van een UI designer bestaat uit het visueel aantrekkelijk maken van mockup.
Hier een aantal zaken waar de UI designer zich mee bezighoudt: interface design interface layout, interaction design en het vaststellen van visuele richtlijnen.
Wat is het verschil tussen UI en UX?
Op het meest eenvoudige niveau bestaat UI uit alle elementen die iemand in staat stellen om te communiceren met een product of dienst. UX, aan de andere kant, is wat de persoon die met dat product of die dienst in wisselwerking staat, de ervaring wegneemt.
Is UX design belangrijker dan UI design of andersom? Beide designs zijn essentieel voor een goed product (website) en UX en UI designers werken nauw samen, maar de rollen verschillen. UX design bevindt zicht meer op het analytische en technische vlak, UI Design komt in de buurt van het grafisch ontwerpen, alleen meer online.
Cognitieve wetenschapper Don Norman wordt gecrediteerd met het bedenken van de term ‘gebruikerservaring’ in het begin van de jaren negentig, toen hij bij Apple werkte en het als volgt definieerde:
‘Gebruikerservaring’ omvat alle aspecten van de interactie van de eindgebruiker met het bedrijf, zijn diensten en zijn producten.
Dat is een brede definitie die elke mogelijke interactie van een persoon met een product of dienst zou kunnen omvatten, niet alleen een digitale ervaring. Sommige UX-professionals hebben ervoor geopteerd om de klantervaring op het veld te noemen, en anderen zijn een stap verder gegaan om eenvoudigweg te verwijzen naar het vakgebied als ervaringsontwerp. De oorspronkelijke definitie van UX vormt de kern van elk ontwerp van een gedachte-ervaring – het is allesomvattend en altijd gecentreerd rond de mens waarmee het in wisselwerking staat.
Don Norman en Jakob Nielsen vatten het mooi samen toen ze zeiden:
Het is belangrijk om de totale gebruikerservaring te onderscheiden van de gebruikersinterface (UI), hoewel de gebruikersinterface overduidelijk een zeer belangrijk onderdeel van het ontwerp is. Denk bijvoorbeeld aan een website met filmrecensies. Zelfs als de UI voor het vinden van een film perfect is, zal de UX slecht zijn voor een gebruiker die informatie wil over een kleine onafhankelijke release als de onderliggende database alleen films van de grote studio’s bevat.