
Identiteit, imago en reputatie: wat is het verschil?
Identiteit, imago en reputatie: wat is het verschil? In de wereld van communicatie en marketing worden de termen identiteit, imago en reputatie vaak door elkaar
SMART IDENTITY CREATION | GRAPHIC en UX DESIGN
Duurzaamheid gaat over het evenwicht tussen mensen, milieu en bedrijf. Het is een verdelingsvraagstuk waar iedere gebruiker van grondstoffen en eindproducten mee van doen heeft. Zorgvuldig en bewust gebruik zijn kenmerken van duurzaamheid. Daar horen afvalreductie en hergebruik bij. Voorbeelden van hergebruik zijn recycling en Cradle to cradle. Als ontwerpers kunnen wij zeker veel invloed uitoefenen op gebruik van basis materialen van producten en verpakkingen. gebruik geen plastic meer en gebruik gerecyceld papier en karton en gebruik groene stroom/groene datacenters. Je moet je eigenlijk bij elk productie proces afvragen hoe laten we de wereld achter.
Cradle to cradle
Cradle to Cradle (C2C) is een nieuwe kijk op duurzaam ontwerpen. Met het boek Cradle to Cradle: remaking the Way We Make Things (2002) publiceerden William McDonough en Michael Braungart hun kijk op een volledig hergebruik van stoffen. C2C gaat er vanuit dat materialen van een product volledig zijn te hergebruiken óf volledig afbreekbaar zijn. C2C gaat verder dan een normaal recyclingproces. Daarin wordt een afvalproduct opnieuw tot grondstof verwerkt om een nieuw product uit te maken. Vaak verliest het materiaal hierbij kwaliteit. Papier en karton kunnen zes tot zeven maal worden hergebruikt.
Bij C2C is sprake van ´upcycling´ (van wieg tot wieg) in plaats van downcycling (van wieg tot graf). C2C is een nieuwe manier van ondernemen. Produceren zonder kwaliteitsverlies en restproducten staat centraal. Afval van het gebruikte product vormt bij Cradle to Cradle grondstof voor een nieuw product. Dit komt doordat de afvalstoffen worden gerecycled in hun eigen kringloop. C2C onderscheidt twee kringlopen: de biologische en de technische kringloop. De biologische kringloop bestaat uit organische stoffen, die na hun ´werkzame´ leven te composteren zijn. Niet-organische stoffen vormen de technische kringloop: onderdelen van producten blijven circuleren als waardevolle grondstoffen voor de industrie.
Recycling
Papier en karton zijn unieke producten. Naast een eindeloos hernieuwbare bron (hout) die CO2 opneemt, worden zij milieubewust geproduceerd. En zijn zij na gebruik voedsel voor nieuwe producten. Oudpapier vormt de basis voor nieuw papier en karton. 85% van het in Nederland gemaakte nieuw papier en karton bestaat uit gerecycled oudpapier en -karton (). 86% van het gebruikte papier en karton wordt ingezameld en hergebruikt (*).
Recycling van papier en karton biedt grote voordelen:
• Vermindering van de afvalberg
• Duurzame inzet van gebruikte materialen
• Minder gebruik nieuwe grondstoffen
• Reductie energie- en waterverbruik
• Verlaging van de CO2-uitstoot
• Vergroting betrokkenheid samenleving bij verduurzaming
In Nederland wordt jaarlijks circa 2.454.000 ton oudpapier en -karton ingezameld en gerecycled. Hoeveel bomen hoeven niet te worden geoogst door het inzamelen en hergebruiken van het oudpapier en karton? Eén ton (1.000 kg) papiergewicht bespaart 3,3 bomen. Dat betekent dat bijna 7,5 miljoen bomen niet hoeven te worden geoogst en dus worden gespaard.
bronnen: papierenkarton.nl
Koninklijke VNP Jaarverslag 2016 ** PRN monitor 2016
Identiteit, imago en reputatie: wat is het verschil? In de wereld van communicatie en marketing worden de termen identiteit, imago en reputatie vaak door elkaar
De Gouden Regels voor een Sterk Logo Een logo is het gezicht van je merk, het moet in één oogopslag herkenbaar, krachtig en veelzijdig zijn.
Design Sprint: Van Idee naar Getest Prototype in Slechts 5 Dagen Wil je snel een innovatief idee valideren of een complex probleem oplossen? De Design
In 5 stappen naar een inspirerend merkverhaal Weet jij precies waarom je doet wat je doet? En kun je dat meteen vertellen als iemand het
De klantreizen bij het kopen van van producten en/of diensten vinden steeds meer online plaats. Bovendien neemt het aantal online aanbieders steeds meer toe. Je merk
Duurzaam gebruik Duurzaamheid gaat over het evenwicht tussen mensen, milieu en bedrijf. Het is een verdelingsvraagstuk waar iedere gebruiker van grondstoffen en eindproducten mee van
Wat is het verschil tussen gebruikersinterface en gebruikerservaring?Op het meest eenvoudige niveau is de gebruikersinterface (UI) de reeks schermen, pagina’s en visuele elementen, zoals knoppen
Wat is Branding? Branding is het vermelden van een merknaam, bedrijfsnaam of logo met als doel de bekendheid ervan te vergroten. Deze vorm van marketing
Less is more: de essentie van goed design De uitspraak “Less is more” betekent letterlijk: minder is beter. Hoe eenvoudiger het ontwerp, hoe krachtiger het
Native, Web, Hybride of Progressive App – Wat is het verschil? Smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We
Thought Leadership: Een holle marketingterm of dé sleutel tot autoriteit? Je hoort het overal: Thought Leadership. Maar is het niet gewoon een lege marketinghype? Of
De 8 Soorten Graphic Design: Ontdek de perfecte ontwerpstijl voor jouw merk. Graphic design is overal om ons heen. Van websites en apps tot verpakkingen