Veelgestelde vragen over UX
Hier hebben we de 7 veelgestelde vragen over UI/UX design beantwoord. Blader door de vragen en als u het antwoord dat u zoekt niet vindt, neem dan gerust contact met ons op. Xbase is altijd blij om te helpen!
User experience (UX) design is een overkoepelende term die het hele proces van het creëren van producten en diensten vertegenwoordigt die hun gebruikers een intuïtieve en plezierige ervaring bieden. Mensen gebruiken veel termen als “UI/UX Design” of “Usability Design” om User Experience Design aan te duiden. UI (User Interface) Design en Usability Design zijn echter subsets van UX Design. Hoewel er gebruikerservaring is in alles wat we in ons dagelijks leven gebruiken (zoals een deur, koffiemok of afstandsbediening van de tv), wordt de term UX Design de laatste tijd vooral geassocieerd met digitale/technologische producten. Het doel van het ontwerpen van gebruikerservaringen is niet alleen het creëren van producten die bruikbaar zijn, maar ook aantrekkelijk, efficiënt en leuk om te gebruiken.
Voor elk bedrijf dat zijn dienst of product levert via een app of website, is UX-ontwerp net zo cruciaal als verkoop, branding of marketing. Omdat een goed UX-ontwerp direct de bottom line verbetert. Zelfs als het een bank is met fysieke vestigingen door het hele land, zou hun app het belangrijkste kanaal zijn waarin klanten met het bedrijf communiceren, waardoor UX een cruciale factor wordt die van invloed is op het geluk en de omzet van klanten. Het blijkt dat “elke euro die in UX wordt geïnvesteerd, 100 euro oplevert”. Dit is een gemiddeld cijfer, maar het is een ROI van maar liefst 9.900%. Dit verbluffende rendement is te danken aan een hogere conversieratio, meer klantenbehoud, lagere kosten voor klantacquisitie, lagere ondersteuningskosten en meer vertrouwen en een groter marktaandeel.
Als het gaat om het UX-ontwerpproces, is er geen universele standaard als zodanig. Verschillende bedrijven, bureaus, ontwerpers en productmanagers volgen verschillende benaderingen, technieken en tools. Er zijn meerdere fasen in het ontwerpproces, afhankelijk van de methode die u verkiest. Onze aanpak is geïnspireerd op het “Double Diamond”-model dat is voorgesteld door de British Design Council. Ons proces omvat: Ontdekken, definiëren, ontwerpen en implementeren.
1. Ontdekken: dit is de eerste fase waarin we proberen de behoeften van het bedrijf, de belanghebbenden en de eindgebruikers te begrijpen. Ook evalueren we in deze fase de gewenste uitkomsten, KPI’s en de volledige scope van het project. De activiteiten omvatten: Interviews met belanghebbenden Gebruikersonderzoek en interviews Bedrijfs-, markt- en concurrentieanalyse UX Audit (bij vernieuwing van bestaand ontwerp)
2. Definiëren: hier zullen we alle inputs, feedbacks, observaties analyseren en deze ordenen om de problemen en behoeften te definiëren die moeten worden aangepakt. De fase Define omvat: Definieer de gebruikerspersona’s Definieer de problemen Rode route-analyse voor prioritering van functies User Journey Mapping
3. Ontwerp: Ontwerpfase start na goedkeuring van onze bevindingen en oplossingen door de klant in de Define-fase. De ontwerpfase begint met snelle schetsen om de oplossingen te herhalen en af te ronden. De deliverables omvatten: Informatie-architectuur Wireframes Ontwerp van gebruikersinterface Interactieve prototypes Ontwerpsystemen 3. Implementeren: Als de klant dit vereist, hebben we een toegewijd team van interne software-engineers om de ontwerpen die door ons team zijn gemaakt, te implementeren. De diensten omvatten: iOS/Android/Web-ontwikkeling Front-end engineering Testen van bruikbaarheid Software/bug-testen Definitieve implementatie (go-live van het project)
Alle factoren die van invloed zijn op de kosten (omvang, complexiteit, platforms, budget, feedback van klanten) zullen ook van invloed zijn op de levertijd van een UX-ontwerpproject. Een typisch UX-ontwerpproject kan tussen de 2-3 maanden en 6 maanden duren voor een klein tot middelgroot project. Grotere projecten kunnen meer dan 6 maanden tot 1 jaar duren, afhankelijk van de omvang en complexiteit.
De deliverables kunnen veranderen op basis van de vereisten en de aard van het project.
Dit kunnen zijn o.a.:
- Gebruikersonderzoeksrapport
- UX-auditrapport (bij vernieuwing van een bestaand ontwerp)
- Analyse Red routes
- Gebruikerspersona
- Klantreiskaarten
- Sitemap
- Draadframes UI-schetsen
- Interactieve prototypes
- Ontwerp systemen
Meestal wordt elk project gestart met een uitgebreide brainstormsessie, met alle stakeholders van de klantzijde. Dit zijn de gegevens/gegevens die je nodig hebt voor de start van elk project. Zakelijke/organisatorische doelen Doelgroepdetails Productdoelen Verwachte resultaten en KPI’s van het project Technische specificaties Marktonderzoeksgegevens, indien aanwezig Eerdere auditresultaten van gebruikerservaringen, indien van toepassing Gebruikersanalysegegevens, indien aanwezig Zakelijke rapporten.