
Identiteit, imago en reputatie: wat is het verschil?
Identiteit, imago en reputatie: wat is het verschil? In de wereld van communicatie en marketing worden de termen identiteit, imago en reputatie vaak door elkaar
SMART IDENTITY CREATION | GRAPHIC en UX DESIGN
In de wereld van communicatie en marketing worden de termen identiteit, imago en reputatie vaak door elkaar gebruikt. Toch hebben ze elk een eigen betekenis en spelen ze een unieke rol in hoe een organisatie wordt waargenomen.
Vier invalshoeken op een organisatie
Volgens Brown et al. (2006) kun je een organisatie op vier manieren bekijken. Drie daarvan – identiteit, imago en reputatie – staan centraal in dit artikel.
Identiteit draait om hoe de organisatie zichzelf ziet en wordt beleefd door haar eigen medewerkers. Dit vormt de kern van de organisatiecultuur en wordt bepaald door de zogeheten CED-kernwaarden:
• Central (centraal): Wat is essentieel voor onze organisatie?
• Enduring (stabiel): Wat blijft overeind, ook bij verandering?
• Distinctive (onderscheidend): Wat maakt ons uniek?
Wanneer medewerkers zich identificeren met deze kernwaarden, voelen ze zich verbonden met de organisatie en dragen ze deze trots uit. Dit is cruciaal voor identity-based brand management, waarbij sterke merken van binnenuit worden opgebouwd. Internal branding helpt medewerkers om als ambassadeurs de identiteit van de organisatie extern uit te dragen, wat uiteindelijk bijdraagt aan een sterke reputatie.
Het imago van een organisatie heeft twee dimensies:
1 Beoogd imago: Hoe wil de organisatie dat anderen haar zien?
2 Afgeleid imago: Hoe denkt de organisatie dat anderen haar zien?
Beoogd imago
Organisaties kunnen verschillende imago’s nastreven voor verschillende doelgroepen. Bijvoorbeeld:
• Voor consumenten: innovatief en kwalitatief
• Voor leveranciers: betrouwbaar en financieel stabiel
Dit gewenste imago wordt beïnvloed door externe communicatie en branding.
Afgeleid imago
Het beeld dat een organisatie denkt dat anderen van haar hebben, heeft invloed op de interne identiteit. Als een organisatie bijvoorbeeld positief in de media komt, voelen medewerkers zich trots en betrokken. Dit versterkt hun identificatie met de organisatie. Interne communicatie, zoals het delen van positieve nieuwsberichten, kan dit effect versterken.
Waar identiteit en imago vooral vanuit de organisatie zelf worden bekeken, draait reputatie om de perceptie van externe stakeholders. Dit is hoe klanten, partners, media en de maatschappij daadwerkelijk over de organisatie denken.
Reputatie wordt gevormd door:
✔ Subjectiviteit – Iedereen kijkt door zijn eigen bril.
✔ Afhankelijkheid van doelgroep – Klanten kunnen een ander beeld hebben dan investeerders
. ✔ Stabiliteit – Reputatie bouw je over tijd op, maar kan snel veranderen.
✔ Vergelijking – Hoe presteer je ten opzichte van concurrenten of je eigen verleden?
De ideale situatie?
Dat de externe reputatie overeenkomt met de CED-kernwaarden van de organisatie. Maar soms wijkt de perceptie van stakeholders af van hoe een organisatie zichzelf ziet, ondanks alle communicatie-inspanningen.
✅ Identiteit: Wie zijn we als organisatie? (Interne blik, gedragen door medewerkers.)
✅ Imago: Hoe willen we dat anderen ons zien? (Beeld dat de organisatie probeert neer te zetten.)
✅ Reputatie: Hoe zien anderen ons echt? (De daadwerkelijke perceptie van externe stakeholders.)
Een sterke organisatie zorgt ervoor dat deze drie zoveel mogelijk op één lijn liggen. Want als identiteit, imago en reputatie met elkaar in harmonie zijn, bouw je een krachtig en geloofwaardig merk.
Identiteit, imago en reputatie: wat is het verschil? In de wereld van communicatie en marketing worden de termen identiteit, imago en reputatie vaak door elkaar
De Gouden Regels voor een Sterk Logo Een logo is het gezicht van je merk, het moet in één oogopslag herkenbaar, krachtig en veelzijdig zijn.
Design Sprint: Van Idee naar Getest Prototype in Slechts 5 Dagen Wil je snel een innovatief idee valideren of een complex probleem oplossen? De Design
In 5 stappen naar een inspirerend merkverhaal Weet jij precies waarom je doet wat je doet? En kun je dat meteen vertellen als iemand het
De klantreizen bij het kopen van van producten en/of diensten vinden steeds meer online plaats. Bovendien neemt het aantal online aanbieders steeds meer toe. Je merk
Duurzaam gebruik Duurzaamheid gaat over het evenwicht tussen mensen, milieu en bedrijf. Het is een verdelingsvraagstuk waar iedere gebruiker van grondstoffen en eindproducten mee van
Wat is het verschil tussen gebruikersinterface en gebruikerservaring?Op het meest eenvoudige niveau is de gebruikersinterface (UI) de reeks schermen, pagina’s en visuele elementen, zoals knoppen
Wat is Branding? Branding is het vermelden van een merknaam, bedrijfsnaam of logo met als doel de bekendheid ervan te vergroten. Deze vorm van marketing
Less is more: de essentie van goed design De uitspraak “Less is more” betekent letterlijk: minder is beter. Hoe eenvoudiger het ontwerp, hoe krachtiger het
Native, Web, Hybride of Progressive App – Wat is het verschil? Smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We
Thought Leadership: Een holle marketingterm of dé sleutel tot autoriteit? Je hoort het overal: Thought Leadership. Maar is het niet gewoon een lege marketinghype? Of
De 8 Soorten Graphic Design: Ontdek de perfecte ontwerpstijl voor jouw merk. Graphic design is overal om ons heen. Van websites en apps tot verpakkingen